Første tur med klassen


På tur ut for å paddle(Foto: Henning Mortensen)
Den første turen vi nå har gjennomført på friluftsliv bacehlor 2.året har vært innholds og læringsrik. Det har vært en tur med kanopadling, kameratredning i kano, matlaging på bål, gå tur til farmen gården 2004(Haukåsen), livredning i vann også har vi tatt vått-kort i hav-kajakk, som jeg skal gå nærmere inn på i dette innlegget.

Vi var så heldige at vi tok vått-kortet på denne turen. Det er kajakkkurs som der vi er gjennom forskjellige paddletak, kameratredning, egenredning og turplanlegging. Vi startet alltid dagen med å planlegge turen, hvordan er været, mye vind, strøm i sjøen, hvordan er erfaringen til gruppa som skal padle. Den første dagen brukte vi  mye av tiden på padleteknikk. Vi var gjennom mange forskjellige padletak, jeg har tenkt å ta for meg framdiftstaket.


Strekk først armen fram i skulderhøyde på den siden der du skal starte padlingen. Vri deg samtidig framover og forsett vridningen til årebladet naturlig kan settes i vannet ved siden av kajakken. Trekk så årebladet bakover til det kommer i linje med hofta. Da løfter du årebladet opp av vannet og returnerer til startpunktet. Parallelt med at åra trekkes tilbake på den ene siden, strekkes armen på den andre siden i skulderhøyde til årebladet på den siden kan settes i vannet. Mens armene og resten av overkroppen utfører denne oppgaven, kobler du beina inn i arbeidet ved å trekke foten litt til deg, mens armen føres fram. Så  skyver du du fra med samme fot mens du trekker årebladet gjennom vannet (Køhn og Rishovd, 2000, s.107). 

Et tips som vi lærte mens vi padlet var at høy åreførning vil kreve en kortere padleåre enn hvis du har lav åreføring (Ekholm, 2009, s. 19.).

mat på bål(Henning Mortensen) 
avslapping rundt bålet (Foto: Henning Mortensen)
Dette var første turen med friluftslivklassen iår. Det var en fin tur der vi ble bedre kjent med klassen og hvordan gruppen kommer til å fungere på tur. På denne turen fikk masse læring, men det var praktisk læring. Noe som gjør faget gøyere å enklere å huske til senere. det var noe helt annet enn å sitte i et klasse rom å lære om turplanlegging kontra det å sitte i naturen å planlegge turen du nå skal gå.







Litteraturliste.

Ekholm, Steffan.(2009) Kajakk håndboken. Stockholm: Calazo Förlag AB.

Køhn, Øystein og Rishovd, Harald. (2000). Padling, en grundig innføring i padlingens teknikker. Oslo: J.W. Cappelens Forlag as.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Behandling av benbrudd og spjelking

Sjusteinsovn på tur!

Fem-dagers høyfjelltur